Etablering af webshop i Norge

En tjekliste til dig, der er vil ind på det norske marked

af

OBS! Denne artikel er ikke længere helt up-to-date. I stedet har vi udarbejdet en udførlig guide med en detaljeret tjekliste, som du kan få tilsendt gratis ved at skrive til os.

 

Norge er et land med stort potentiale for danske webshops. Nordmændene er købestærke forbrugere, som er vant til et prisniveau, der ligger væsentligt højere end vores. Men hvad skal der egentlig til for at komme i gang med at sælge til de norske forbrugere? Vi har lavet en tjekliste til dig:

1. Registrering af din virksomhed i Norge

En dansk webshop, som ønsker at etablere sig i Norge, skal oprette et norsk selskab. Dette kræver et norsk personnummer (D-nummer), som du kan søge om ved hjælp af dette skema.

Det enkleste er at oprette et såkaldt NUF (Norskregistrert utenlandsk foretak). NUF’et bliver en norsk filial af den danske virksomhed og oprettes på Brønnøysundregistrene ved hjælp af dette skema. Du finder en vejledning til udfyldning af skemaet her.

De to skemaer kan sagtens indsendes samtidigt. Du må regne med, at der går nogle uger, før du får dit ”organisasjonsnummer”, som svarer til et dansk CVR-nummer.

I skrivende stund koster oprettelse af et NUF 2832 norske kroner. Et alternativ til NUF er at oprette et A/S, men det er noget mere omfattende, over dobbelt så dyrt og i mange tilfælde ikke nødvendigt.

2. Norsk postadresse

Det er slet ikke alle danske webshops i Norge, der har et norsk kontor. Mange webshops klarer sig fint uden, og det er heller ikke påkrævet at have hverken kontor, fysisk butik, lager eller showroom i Norge.

Dog er der krav om en postadresse. Der findes bureauer, der stiller en postadresse til rådighed for et mindre månedligt gebyr, og de kan som regel også kan hjælpe dig med posthåndtering, lagerplads m.m.

3. Momsregistrering i Norge

Hvis din norske webshop omsætter for mere end 50.000 norske kroner om året, kommer du ikke uden om momsregistrering.

Tidligere krævede de norske myndigheder, at man skulle have en såkaldt momsrepræsentant i Norge, men fra 1. april 2017 er det ikke længere nødvendigt. Nu kan du i stedet selv momsregistrere din norske webshop på Brønnøysundsregistrene ved hjælp af dette skema og denne vejledning.

Momsen - eller merverdiavgiften, som det hedder i Norge - er 25% på de fleste varer, lige som i Danmark. Fødevarer slipper dog med 15% moms.

4. .no-domæne

Først når du har fået dit ”organisasjonsnummer” og en norsk postadresse, kan du bestille et .no-domæne. På navnesok.no kan du se, om et navn er ledigt som domænenavn, virksomhedsnavn og varemærke.

Husk at sikre dig, at navnet lyder rigtigt på norsk, og at det ikke kan misforstås.

5. Told

Da Norge ikke er medlem af EU, skal alle varer, som sælges til norske kunder, fortoldes. I den forbindelse kan det være en god idé at ansøge om toldkredit. Det kan du gøre ved at kontakte Skatteetaten.

Heldigvis er det de færreste varer, der pålægges norsk told ved import fra Danmark, men du må betale et gebyr for fortoldningen uanset hvad.

På det norske toldvæsens hjemmeside kan du se, hvad du skal betale i told og moms for forskellige varetyper ved hjælp af denne beregner.

6. Betalingsløsninger

Du kan sandsynligvis bruge den samme betalingsgateway som til din danske webshop. Der bør som minimum være mulighed for at betale med Visa og Mastercard, som er de foretrukne betalingskort i Norge.

Det er også en god idé at tilbyde betaling via Klarna og via den gode, gammeldags bankoverførsel. Det kan også være praktisk at have en norsk bankkonto, når du skal tilbagebetale penge til kunder ved retur og reklamation.

Nordmændene er glade for mobilbetaling, så det er også en rigtig god idé - hvis ikke et must - at tilbyde betaling med Vipps, som er den norske pendant til MobilePay.

7. Levering

Norge er et land med store afstande, så nordmændene er ikke så vant til dag-til-dag-levering, som vi er i Danmark. Til gengæld har det stor betydning, hvilke leveringsmuligheder din webshop tilbyder.

Mange nordmænd vælger selv at hente deres pakker på posthuset eller i en pakkeautomat, men der er også en del, som fortrækker at få leveret til døren, enten derhjemme eller på arbejdet. Det bedste er naturligvis at give dine norske kunder alle de nævnte muligheder.

Mange af de fragtfirmaer, som findes i Danmark, findes også i Norge, så nu mangler du "bare" at undersøge, hvilken løsning der passer bedst til din norske webshop.

8. Oversættelse til norsk

Vi kommer ikke uden om, at oversættelse er en af de større udgifter, når man som webshop vil etablere sig i et nyt land. Da nordmændene jo forstår dansk relativt godt, kan det derfor virke fristende at springe over oversættelserne.

Gang på gang har det dog vist sig, at oversættelse er alle pengene værd, også når sprogene er så relativt lig hinanden som dansk og norsk. Din webshop kommer til at fremstå mere troværdig og brugervenlig, og den får bedre placeringer hos søgemaskinerne.

Hos NorBot kan du bestille oversættelser i flere forskellige kvaliteter, afhængigt af dine krav til kvaliteten og din webshops økonomi.

Mon din webshop bliver den næste danske webshop, der åbner i Norge? I så fald vil vi ønske dig al mulig held og lykke!