Webshop i udlandet – Hvilket land skal du vælge?

En sammenligning af mulighederne i Tyskland, Sverige og Norge

af

Med sine knap 5,8 millioner indbyggere udgør Danmark et relativt lille marked for en webshop. Det er derfor nærliggende for mange danske webshops at udvide til andre lande. Vi har taget vores 3 nærmeste nabolande under luppen for at give dig et overblik over fordele og ulemper ved de 3 markeder.

Landenes og indbyggernes økonomi

Tyskland er et af Europas rigeste lande og har et befolkningstal på den gode side af 80 millioner, så umiddelbart må det tyske marked siges at se særdeles attraktivt ud.

Sverige har næsten 10 millioner indbyggere og en ganske god økonomi.

Norge har lidt færre indbyggere end Danmark, men overgår til gengæld Tyskland rent økonomisk. Nordmændene ligger nr. 2 på verdensplan hvad angår købekraft pr. indbygger, kun overgået af Schweiz (kilde: Verdensbanken 2016).

Prisniveau

Det generelle prisniveau i både Tyskland og Sverige ligger lidt lavere end i Danmark, mens Norge nærmest er berygtet for sine skyhøje priser. Det er særligt fødevarer og alkohol, der trækker prisniveauet op, men langt de fleste forbrugsgoder er stadig dyrere end i Danmark.

Konkurrence

I Tyskland er konkurrencen benhård. Amazon og eBay sidder tungt på markedet sammen med godt 20 andre markedspladser. Mange tyskere bruger disse markedspladser som udgangspunkt for deres søgning, og tilsammen står markedspladserne for næsten halvdelen af den samlede tyske e-handel.

Markedspladser er ikke så udbredte i de skandinaviske lande, og konkurrencen er ikke nær så hård, især ikke i Norge.

Køb i udenlandske webshops

Nordmændene har længe været vant til at handle udenlands, dels pga. de lavere priser og dels fordi mange ting ikke fås i norske webshops. I en undersøgelse fra 2016 svarede 42% af nordmændene, at de havde handlet i udenlandske webshops inden for den seneste måned. Til sammenligning havde kun 29% af svenskerne handlet i udenlandske webshops inden for den seneste måned (kilde: Postnord ”E-handel i Norden 2017”).

I kraft af det store udbud og de lave priser i tyske webshops har tyskerne sjældent behov for at handle udenlands, og de gør det derfor langt mindre end os i de skandinaviske lande.

Betalingsformer

I Norge og Sverige kommer man ikke uden om at tilbyde betaling via Klarna. Derudover foretrækker mange svenskere at betale via netbank eller faktura. I Norge derimod foretrækker de fleste kortbetaling, og her behøver du ikke tilbyde betaling via netbank.

De tyske forbrugere er de mest krævende hvad angår betalingsmuligheder, idet de har mange forskellige præferencer. Her bør man som minimum tilbyde betaling via faktura, bankoverførsel, PayPal, Visa og MasterCard. Derudover kan det være en god idé at tilbyde PayDirekt, American Express og mulighed for straksoverførsel.

Levering

Tyskerne er godt vant hvad angår levering. De fleste forventer gratis fragt og en leveringstid på max. 2 dage. Svenskerne er lidt mere tålmodige og går med til at vente op til 3,3 dage på deres varer, hvilket er en anelse mere end os danskere. De mest tålmodige er nordmændene, som sætter grænsen ved 4,2 dage. Det er også nordmændene, som mindst forventer gratis fragt.

Fortrydelse og reklamation

Svenskerne benytter sig af fortrydelsesretten lidt oftere end nordmændene, men der er ikke så stor forskel. Her skiller tyskerne sig ud med tårnhøje returneringsprocenter, og de fleste forventer ovenikøbet gratis returfragt.

Norge og Tyskland har lige som Danmark 2 års reklamationsret, mens Sverige har hele 3 år.

Administration

Da Norge ikke er medlem af EU, skal varer til Norge fortoldes, og der skal betales norsk moms i stedet for dansk.

Det lyder dyrt, men for de fleste webshops er det bare formalia. Det er nemlig kun enkelte varegrupper, som pålægges told, og de norske momssatser er meget lig de danske, dvs. 25% på langt de fleste varer.

Ordnung muss sein

Tyskland har den skrappeste lovgivning på e-handels-området, og i modsætning til de danske forbrugere læser tyskerne faktisk handelsbetingelserne. Regn med, at både kunder og konkurrenter holder øje med, om du overholder reglerne. I tilfælde af brud på reglerne risikerer du at få en ”Abmahnung” – en advarsel med tilhørende erstatningskrav – selv hvis det bare drejer sig om manglende virksomhedsoplysninger eller cookie-information.

Svenskerne er knap så krakilske som tyskerne, men de har store forventninger til informationsniveauet og forlader hurtigt en webshop, hvis vilkårene er uklart beskrevet. Desuden kan dårligt sprog nemt skræmme svenskerne væk.

Mange nordmænd bliver skeptiske, hvis det ikke klart fremgår, om det er dig eller dem, der betaler told og moms. Til gengæld er de meget tilgivende over for sprogfejl.

Hvilket land skal man så vælge?

Hvis det er første gang, man starter webshop i udlandet, kan jeg på det varmeste anbefale Norge. Bortset fra håndteringen af tolddokumenter må det norske marked siges at være det mest taknemmelige og mindst udfordrende.

Hvis du er bange for at drukne i toldpapirer, er Sverige også et oplagt land at starte med. Det svenske marked er på mange andre områder en lidt større udfordring end det norske, men trods alt mindre end det tyske.

Tyskland kræver en god portion gåpåmod og overblik, og det vil være en fordel - hvis ikke et must - at have en vis erfaring, inden man kaster sig ud i den tyske nethandel.